Umów się na:
Pon. - Pt. 9:00 - 15:00
Napisz do mnie: biuro@adamplutowski.pl
Zadzwoń: +48 508 509 582
Zapraszam do kontaktu od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 15:00
Z pewnością spotkałeś się z tym, że po wejściu na stronę www działalności usługowej Twoim oczom ukazało się portfolio firm, z którymi dana firma współpracowała. To też miejsce, w którym mogłeś zapoznać się z konkretnymi realizacjami, jakie w wyniku takiej współpracy powstały. Być może wtedy też powiedziałeś sobie "ja też chcę taki efekt", "ja też chcę taką usługę" lub "ja też tego potrzebuję".
Portfolio to jednak miecz obosieczny w drodze do pozyskania klienta - w niektórych branżach warto poważnie przemyśleć wstawienie go na swoją stronę www w pełni transparentnej formie.
Jak rozumiana tu jest pełna transparentność? Poprzez wstawienie w swoim portfolio prac podpisanych nazwą firmy, dla której zostały zrealizowane wraz z jej logotypem. Mowa tu szczególnie o sytuacji, kiedy Twoja firma realizuje swoje usługi dla innych organizacji (czyli tzw. rynek B2B - biznes dla biznesu) a efektem jest coś, pod czym Twój klient się podpisuje autorstwem.
Przykładem może być regularne prowadzenie mediów społecznościowych w imieniu jakiejś firmy lub całego szeregu działań kreujących wizerunek wykonywanych przez freelancera lub agencję. Choć tu również zdarzają się wyjątki np. w przypadku usługi jednorazowej - tj. budowy strony www lub przeszkolenia.
Podobne wyzwanie mają działalności, które prowadzą sprzedaż dla klienta indywidualnego. Przykładem firmy, która niespecjalnie może pochwalić się opinią klienta podpisując go imieniem i nazwiskiem (lub wymagać od niego, żeby po skorzystaniu z usługi zostawił opinię opatrzoną zdjęciem, imieniem i nazwiskiem) są salony kosmetyczne specjalizujące się w usuwaniu niedoskonałości na skórze lub gabinety psychologiczne, wspomagające leczeniem problemów z różnych sfer życia swoich klientów.
KONSEKWENCJE
Oczywiście opinie takie mogłyby skuteczniej sprowadzić do nas klientów, ale musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy korzyść nasza (nowe pozycje w portfolio, a co za tym idzie szybsze pozyskiwanie nowych klientów) nie działa w tym przypadku na niekorzyść klienta obsłużonego?
Stawiamy sobie wówczas w kontrze: więcej nowych klientów vs satysfakcja tych obsłużonych, którzy przecież przy odpowiedniej motywacji mogą nam przyprowadzić nowych. No bo jak mówić o satysfakcji klienta, który publicznie musiał przyznać się do korzystania z porad psychologicznych, problemów z cerą czy do tego, że ruch na firmowym Facebooku to sprawka osoby z zewnątrz.
MOŻLIWE ROZWIĄZANIA
Jak można to obejść, a jednocześnie pozyskiwać nowych klientów w tzw. branżach biznesowych lub rekomendacyjnych, w których klienci niechętnie dzielą się tym, że pomogliśmy im w "drażliwym temacie"?
Oto kilka pomysłów:
W BRANŻACH SKIEROWANYCH DO KLIENTÓW INDYWIDUALNYCH
- pokazywanie realizacji przed/po bez wizerunków i personaliów (ale np. w doskonałej jakości zdjęć porównawczych lub krótkiego video),
- pisanie historii klientów ze zmienionymi danymi (opowieść o problemie i o tym, jak sobie klient z nim poradził dzięki Tobie),
- stworzenie "systemu motywacyjnego" dla klientów - np. polecenie innej osobie oznaczać może: darmową kolejną konsultację lub jednorazową zniżkę dla nowego klienta i tego, który Cię polecił.
W BRANŻACH SKIEROWANYCH DO KLIENTÓW BIZNESOWYCH
- czytaj wyżej - w B2B również mogą mieć zastosowanie wymienione już punkty,
- możesz poprosić o bezpośrednią rekomendację obsłużonej firmy do podobnych organizacji z jej najbliższego środowiska (na przykład z gratisem w podziękowaniu, gdy dojdzie do współpracy - takim gratisem może być np. krótki, poradnikowy e-book z zakresu Twojej wiedzy).
Jeśli zależy Ci na dowodach współpracy widocznych dla większej publiczności, możesz też poprosić o napisanie ogólnej recenzji/opinii. Pozostawiasz wówczas wybór klientowi, ile o Waszej współpracy zdecyduje się upublicznić. Czy napisze szczegółowo o swoim problemie i tym, w jaki sposób pomogłeś ALBO napisze bardzo ogólnie, że współpraca była udana nie wnikając w szczegóły ALBO pozostawi "jedynie" 5 gwiazdek przy Twoim profilu.
Wszystkie wymienione opcje już są "na plus" dla Ciebie, a klient obsłużony nie czuje się zakłopotany bo sam o wszystkim decyduje ;-) Dobrze jest o taką rekomendację poprosić pod koniec współpracy lub po zakończeniu jakiegoś etapu zadań, jakie dla klienta wykonałeś.
Na koniec. Pamiętaj, że to moje subiektywne podejście do tematu i relacji z klientami ;-)
Niezależnie od tego, jaką działalność wykonujesz miej na uwadze, że po drugiej stronie zawsze jest człowiek, który oprócz wyników oczekuje od współpracującej z nim firmy szacunku i zrozumienia.
My w naszej agencji Social Media Fly dbamy o komfort obsługiwanych klientów i nie dzielimy się realizacjami dla nich w naszym portfolio. To dłuższa droga do pozyskiwania nowych zleceń, ale klienci do nas trafiają z pozytywnych rekomendacji tych obsłużonych.
Więcej o naszych usługach prowadzenia Fan Page'y i kampanii reklamowych przeczytasz TUTAJ>>
Adam Plutowski
Social Media Marketing
Consulting Adam Plutowski z siedzibą w Tczewie, przy ul. Andersena 1D/15, NIP: 5932539906, REGON: 363389732
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści oraz zdjęć zabronione.
Obowiązek informacyjny przed wyrażeniem zgód na przetwarzanie danych (zobacz)
Sprawdź również Regulamin usług >>